reklama

Meditácia z inej strany.

S meditáciou v nejakej podobe sme sa už stretli všetci. Či už vo forme pár minútového sústredenie, alebo dlhšieho pobytu s učiteľom...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

S meditáciou v nejakej podobe sme sa už stretli všetci. Či už vo forme pár minútového sústredenie, alebo dlhšieho pobytu s učiteľom – obyčajne sa však nevyhneme posúdeniu - bola to dobrá meditácia či nie moc dobrá? Podľa čoho sa riadia naše očakávania? A prečo sa nevieme zbavit pocitu ustavične si niečo dokazovať, a presviedčať sa, že sme spravili pokrok?

Na meditáciach som už pár kokov nebula, ale jedného dňa mal môj priateľ Leri veľmi pôsobivé vysielanie na webe o svojich skúsenostiach s mediáciou. Povedal, okrem iných vecí, že medituje pravidelne už viacero rokov a najmä vďaka meditáciám sa mu mnohé veci ujasnili a našiel svoje poslanie ako liečeľ a edukátor ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Ludská bytosť je premenlivá, flexibilná, nič nie je stále. Ucarovala mi premenlivost tejto postavy od Juliana Voss Andreae.
Ludská bytosť je premenlivá, flexibilná, nič nie je stále. Ucarovala mi premenlivost tejto postavy od Juliana Voss Andreae. (zdroj: Prebrate z galerie J. Voss Andreae.)

Toto ma navnadilo pokračovať trocha intenzívnejšie v mojich snahách, Podarilo sa mi nájsť 10 dní času a strávila som ich na Goenkovej vipassana meditácii v rakúskom mestečku Raabs an der Thaya. Táto meditácia je dosť náročná v zmysle, že sa tam nerobí takmer nič okrem meditovania. Nerozpráva sa, nepíše sa, nečíta sa, nekomunikuje sa telefónmi. Skrátka človek si musí vystačiť sám so sebou. Na toto nie sme vôbec zvyknutí, keďže v bežnom zivote sme zaplavení nespočetnými informáciami a vzruchmi z vonkajšieho sveta, obklopujeme sa menšími či väčšími aktivitami a povinnosťami.

Pri meditácii sa očakáva opak. Skrátka, že objavíme, iný, vnútorný svet. Pri meditácii nie je dôležité nič, iba MY, plná pozornosť je na MNE a čo sa vo mne DEJE.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je to trocha paradox, pretože sa očakáva, ze meditáciou rozpustíme EGO, alebo prinajmenšom znížime jeho význam. Ja si myslím, že v PRVOM ŠTÁDIU je dôležité si uvedomiť význam EGA. To, že objektom meditácie som JA…..IBA JA…môj DYCH, moje pocity a moje myslienky. Taktiež to, čo sa mi vynorí z podvedomia a moje vlastné pozorovania stavov vedomia….

Počas prvých dní meditačného výcviku prebieha stíšenie sa mysle. Postupne myšlienky už nie sú natoľko chaoticke a po 3-4 dňoch sa mozog trocha ukľudní a vie sledovať dych. Vie sa upriamiť na reakcie prebiehajúce na tele. Cielene sa možeme zamerať na ucho, prsty, brucho….a vieme vyjadrit co cítime – teplo, svrbenie, oter rukáva….V tomto stave zvýšenej koncentrácie sa nám náhodne vynárajú situacie z nášho podvedomia, môžu to byť smutné udalosti, či niečo z detstva, nočné mory, ktoré sa vracajú v snoch, naše neúspechy, vnútorné pochyby. Navyše naše podvedomie pracuje oveľa intenzívnejšie aj v noci….snívajú sa nám živé sny, a keď sa prebudíme, vieme dosť presne povedať aká je súvislosť snov s našou prežívanou skutočnosťou …Takto nám podvedomie posiela odkaz, o tom, čo nie je celkom v poriadku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Počas pobytu som bývala na dvojke izbe ešte s jednou spolubývajúcou. Prvý deň sme mali možnosť zoznámiť sa, ale zvyšnú časť pobytu sme trávili bez rozprávania. Len sme sa snažili vycítiť, či chce spolubývajúca, či zavrieť okno, zhasnúť svetlo, alebo dáva prednosť chladnejšej izbe, kto kedy a ako dlho bude používať kúpeľňu. Počas dňa sme mali hodiny, keď sme sa mohli rozhodnúť, či meditovať na izbe, alebo v spoločnej hale…Tu bol trocha problém, lebo ani jedna z nás nechcela byť na izbe naraz s tou druhou…a tak som sa snažila bez slov vycítiť, kedy je môj čas …a kedy to vyhovuje jej. Posledný deň sa ukončilo obdobie mlčania a tak som až na koniec zistila, že moja spolubývajúca je oveľa prívetivejšia, ako vyzerala počas nehovorenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď sme sa už rozhovorili, bola som zvedavá na jej pocity z meditácie a tak sme si vymenili názory. Prekvapivo sme prišli k podobnému stanovisku, že sme už zažili aj lepšie meditácie, s hlbšou koncentráciou a menším rozptyľovaním. Nakoniec mi spolubývajúca predstavila aj svojho muža, ktorý bol počas meditácie v mužskej časti budovy. Muži a ženy sú úmyselne oddelení, aby sa nemiešali, mužské a ženské energie a nevyvolávali afekty…a ostatné pocity, ktoré máme tendencie prežívať.

Pri rozhovore sa jej manžel vyjadril, že na meditácii bol po prvý raz a z toho, čo jeho žena rozprávala z jej predchádzajúcich skúseností, očakával oveľa silnejšie zážitky a výsledky meditácie. Trocha som nad tým uvažovala – a musím sa priznať, že aj ja som nejako očakávala viac….ale VIAC ČOHO?

Po návrate domov som bola navyše konfrontovaná podobnými otázkami od môjho priateľa: ʺAko to bolo? Čo si tým zíkala?ʺ

Nato som bez väčšej úvahy odpovedala – "Neviem. Tentoraz to akosi nefungovalo."

A toto bol zaujímavý poznatok. Čo som vlastne očakávala? Prebehlo niečo inak ako som chcela? Čo som chcela získať? Akosi sme zvyknutí očakávať veľké zážitky, konfrontovať silné emócie, niečo výnimočné, vzrušujúce, meniace náš život, niečo čo nás vytrhne z ustálených rutín. Také niečo sa však deje len zriedka….Takže nič sa nestalo, ani k lepšiemu, ani k horšiemu….

Keď som to takto vysvetlila priateľovi, tak sa zamyslel a zobral do rúk vankúš.

Povedal – ʺpozri sa naňho, čo očakávaš, že sa vznesie a bude levytovať? Myslíš, že silou vôle spravíš, že sa bude vznášať? Nebude. Ale zavri oči …a sústreď sa….a v tom sústredení, vo tvojej fantázii …sa už vznáša. Tak sa tvoria veci, takto vytvárame naše plány….všetko čo sa deje, sa udeje najprv v našej fantázii.ʺ

A potom mi to došlo…udalosti, ktoré sa udiali v mojom vnútri…. majú nesmiernu cenu. Vybavil sa mi jeden sen z nočnej meditácie. V tom čase som spala….Bola som na cintorine, sedela som pri malej rakve a nariekala. Ten smútok bol veľký…precítila som ho ešte aj pri prebudení….V tom sne som sa zohla a pobozkala rakvu a odišla som….naspäť do života…..Po úvahe mi to došlo. Takéto sny a záblesky minulosti nám pomáhajú zbaviť sa svojich dávnych bremien, útrap a a vypustiť minulosť či odpustiť si. A vykročiť naspäť do života s odhodlaním…aby sme prežili viac, všetko, čo na nás ešte čaká.

A možno meditácia nie je vždy o veľkých zmenách. Je o očiste o oslobodení sa. Je o tom nájsť si čas pre seba. Stráviť, spracovať a pochopiť našu minulosť, previazať ju s prítomnosťou a nasmerovať sa smerom kam chceme ísť ďalej. Lebo už dopredu tušíme niečo z našej budúcnosti.

Pri meditácii sme schopní ustúpiť nabok zo svojho EGA. Stávame sa pozorovateľom – svojich myšlienok, pocitov, reakcií prebiehajúcich našim telom. Toto pozorovanie sa prenáša do každodenného života - viacej pozorujem svoje reakcie, všimam si moje kritiky na iných, ktoré mi ešte stále prebiehnajú mysľou, ale už len málokedy ich vyslovím nahlas. Vidim svoje vnútorné nepokoje…aj svoje budúce rozhodnutia….ale dnes ešte neviem povedať, či ich zajtra nezmením. Lebo toto je naše privilégium, pozorovať, vnímať život a meniť seba aj svoj názor.

Meditacia v Raabs an der Thaya. November 2018.
Meditacia v Raabs an der Thaya. November 2018. (zdroj: SU)
Stanka tara Uhrinová

Stanka tara Uhrinová

Bloger 
  • Počet článkov:  92
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Život ma priviedol k tomu, že spoznávam ludi, a cez nich aj seba. Cestujem, píšem, zaujímam sa o ezoteriku, prírodu, šamanov a sily, ktoré hýbu našim životom. Zaujímam sa tiež o masáže, terapie a prírodné liečivá a vitamíny, ktoré pomáhajú ľudom udržiavať si rovnováhu organizmu. Priviedlo ma to k ríši rastlín tentoraz pod vedením šamanov v peruánskej Pucallpe. Rastliny majú pre nás neuveriteľne liečivé a detoxikačné účinky a postupne sa stali súčasťou môjho života. Mojim hlavným záujmom je dosiahnutie zdravie a pohody, radosti a pocitu prirodzeného šťastia a naozaj verím, ze rastliny nám v tomto úsilí pomáhajú. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu