reklama

Tai chi - pre mladých aj pre starších.

Lao Ć: Víťazstvo nie je cennejšie než porážka..... V minulosti  som sa v rôznom čase zaujímala o rozličné cvičenia. Teraz už pár rokov toho veľa nebolo. No telo si pýtalo svoje a tak ma to (opäť) raz nasmerovalo k tai chi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Nejako som v posledných rokoch zlenivela. Cvičenia veľa nebolo.A tak sa telo začalo ozývať - najmä kolená a kÍby. Môj otec narieka na kolená už dvadsať rokov – a prosím, gény sa už pripomínajú aj u mňa. Jedného dňa zisťujem, že kolená bolia a nie je pre mňa ľahké sa z kľaku znova postaviť. A tak je mi jasné, že treba začať nejaké jemné a menej náročné cvičenia. Na plaváreň ma to v zime moc neťahá a tak som sa pohrávala s nejakými zdravotnými cvikmi z jógy, či zo základov taj chi.

Krásne plynutie energii. Východ po stáročia rozvíjal pre nás neobvyklé predstavy, dokázal používať rôzne druhy energie a pracovať s takou oblasťou, ako je koncentrácia a rozšírené vnímanie.
Krásne plynutie energii. Východ po stáročia rozvíjal pre nás neobvyklé predstavy, dokázal používať rôzne druhy energie a pracovať s takou oblasťou, ako je koncentrácia a rozšírené vnímanie. (zdroj: Foto z webu.)

Niektoré poznatky, skúsenosti a záujmy sa nám po rokoch vracajú. Tentoraz som neďalekom susedstve objavila hodiny taj chi pre začiatočníkov, čo posilnilo môj zaujem. O taj chi som sa čo-to dozvedala pred pár rokmi na hodinách čínskej medicíny. Tai chi sa v tradičnej čínskej medicíne vyučuje ako súčasť medicínskej disciplíny. Obyčajne bola hodina taj chi zaradená na začiatku, či v strede vyučovania, s úmyslom, aby sme sa prebrali, či rozhýbali si energie v tele. Myslím, že tiež slúžila na rozptýlenie, aby sme nabrali dostatok nadšenia a síl na pokračovanie vo výučbe. Cvičenia boli zamerané aj na zdravotné účely. Niektoré cviky povzbudzujú obličky a pečeň, iné postupujú po meridiánoch, či napomáhajú predýchaniu pľúc.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Moja prvá lekcia s učiteľom v UK bola súkromná, jeden žiak, jeden učiteľ. Týmto si chce učiteľ otestovať schopnosti žiaka a zaradiť ho do zodpovedajúceho menšieho krúžku cvičiacich. Tai chi je trocha ako tanec, skladá sa zo série foriem a pohybov. Pre začiatočníkov, je dosť ťažká koordinácia tela, rúk a nôh. Trocha mi to pripomína úlohu naučiť sa chodiť ešte raz - predtým však treba zabudnúť nato, ako sme chodili doteraz. Toto je ťažká časť výuky - každý pohyb sa rozloží na body - prvá noha, druhá noha a každá ruka sa pohybujú osve.Treba sa opakovaním prinútiť, aby sa to zapísalo do mozgu.

Jedna črta, ktorá ma zaujala hneď na prvej hodine, bol aktívny prístup môjho učiteľa. Pri prvom zoznámení sa s cvikmi som vnímala pohyby intuitívne - pomalý ladný pohyb rúk, pohyb nôh - ale nie to, že tento pohyb má v taj chi obranný, alebo útočný význam. Tiež, poloha rúk definuje náš ochranný priestor, za ktorý nechceme útočníka pustiť. Na hodine s terajším učiteľom som k pohybom dostala aj užitočný komentár. Vysvetlil: jednou rukou si chrániš telo, druhou útočíš. Pokračoval vo výklade: "potlač ma rukou, ktorú máš vpredu. Týmto pohybom ma odtláčaš do boku. Každá poloha má perfektný zmysel....A jej plný účinok sa dostaví iba v tedy, keď sa prevedie presne, s čistotou a rovnováhou". Nuž, stále som len začiatočník....Keď sa znova vrátime k nejakej aktivite, objavíme nové aspekty toho, čo sme si predtým nevšimli, či neuvedomili. Možno je to aj tým, že každý učiteľ má dar priniesť na hodinu svoj pohľad na vec.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tradičné cvičenie Tai Chi Chuan, je pôvodne bojové umenie. Trvá niekoľko rokov, kým sa jednotlivé pohyby a zostavy naozaj dajú praktizovať na vyššej úrovni. Pre začiatočníkov sa cvičenia skôr prevádzajú tak, aby mali priaznivé zdravotné účinky, predovšetkým na uvoľnenie a posilnenie chrbtice, brušnej časti a pľúc. Tai chi pôsobí na mnoho ďalších partií, vrátane vnútorných orgánov a v neposlednom rade prináša cvičiacim aj duševný relax a ukľudnenie. Vďaka jednoduchosti pohybov a prispôsobivosti ho môžu cvičiť aj ľudia s obmedzenými pohybovými možnosťami, a tak upravené cvičenia sú vhodné aj pre postihnutých a vozíčkarov. Vek tiež nie je prekážkou. V Lancastri momentálne cvičí osemdesiat tri ročná pani, bývalá baletka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Taj chi je viac ako cvičenie. Učí nás sústrediť sa a koncentrovať. Učí nás vidieť detaily, venovať sa tomu, čo práve robíme a prežívame. Učí nás ako trocha spomaliť život a usmiať sa – možno nad tým, aké je ťažké byť opäť študentom. Pokrok nie je rýchly. Na každej hodine sa dostaneme len o krôčik dˇalej, možno len o jeden pohyb... Ale už aj to je malé víťazstvo. Už aj to sa ráta, že opustíme bežné pohodlie a a odhodláme sa vyskúšať niečo iné. Vedˇ čo je vlastne porážka a čo je víťazstvo?.... Občas je to o zápase so sebou samým...

.

Stanka tara Uhrinová

Stanka tara Uhrinová

Bloger 
  • Počet článkov:  92
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Život ma priviedol k tomu, že spoznávam ludi, a cez nich aj seba. Cestujem, píšem, zaujímam sa o ezoteriku, prírodu, šamanov a sily, ktoré hýbu našim životom. Zaujímam sa tiež o masáže, terapie a prírodné liečivá a vitamíny, ktoré pomáhajú ľudom udržiavať si rovnováhu organizmu. Priviedlo ma to k ríši rastlín tentoraz pod vedením šamanov v peruánskej Pucallpe. Rastliny majú pre nás neuveriteľne liečivé a detoxikačné účinky a postupne sa stali súčasťou môjho života. Mojim hlavným záujmom je dosiahnutie zdravie a pohody, radosti a pocitu prirodzeného šťastia a naozaj verím, ze rastliny nám v tomto úsilí pomáhajú. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu