reklama

Naše tiene, Carl G. Jung a film Soul Keeper.

Ženy sú magická sila. Obklopujú sa emocionálnym nábojom oveľa silnejším ako racionalita mužov .... Žena je veľmi, veľmi silná bytosť, kúzelná... To je dôvod, prečo sa bojím ženy. Carl Jung. ( Z rozhovoru v roku 1941.)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Odkazy a výroky Carla G. Junga, švajčiarskeho psychiatra, a veľkého vyznávača kolektívneho podvedomia, sa mi v posledných rokoch pravidelne tlačia do života. Pred nedávnom som bola fascinovaná jeho výkladom tarotových kariet a jeho záujmom o kabalu.

S povolením autora Martesa Moona.
S povolením autora Martesa Moona. 

Dnes, som akosi náhodou (?), natrafila na romantický film rozvíjajúci príbeh medzi Jungom a jeho pacientkou Sabínou Spielrein s názvom Soul Keeper. Nie je tajomstvom, že Jung mal intímny vzťah s viacerými ženami. Jeden z jeho výrokov bol, že aby vôbec mohol vyliečiť pacientku, tak ju musí mať rád, či sa do nej zamilovať. Isté je, že počas psychoanalýzy sa nejaká forma vzťahu vytvorí. Nakoniec, o tom je náš celý život - interakcia s ostatnými ľuďmi, riešenie vzťahov, spoznávanie seba aj druhých, či práve spoznávanie seba na základe interakcie s inými.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo filme bola scénka, kde sa Jung snaží presvedčiť svoju anorektickú, podvyživenú pacientku, aby začala jesť. Zoberie ju do miestnej cukrárne a lyžičkou sa jej snaží dať do pusy pár kúskov zákusku. Sabína sa vrtí, odmieta, až nakoniec sa započúva do nejakého príbehu, ktorý jej psychiater rozpráva a začne prežúvať pár kúskov, bez toho, že by si to uvedomila.

Hneď na druhé ráno sa mi táto scénka vybavila v mojom živote, s mojou klientkou, o ktorú sa starám. Podávam jej ranné lieky a ona len krúti hlavou, že si ich nezoberie. Začnem najprv jemným presviedčaním, a potom jej hovorím: Tak ich nechceš? V poriadku, nie znamená nie. Pokračujem: „Odložíme ich na neskôr?“. A naozaj o pol hodinu ich prehltne bez zbytočného odporu. Občas to takto ide v našej domácnosti (rozumej v klientkinej domácnosti) aj s inými potrebami – chodením na záchod, vstávaním z postele, robením dennej hygieny – všetko si vyžaduje miernu dávku diplomacie. A veľa pochopenia a trpezlivosti. A tak to aj beriem. Je to lekcia, ktorú dostávam v týchto rokoch života.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V ďalšom deji filmu sa rozvíja myšlienka vzťahu medzi C.G. Jungom a Sabinou Spielrein (Soul keeper bol natočený r. 2002 Robertom Faenzom). Povedala by som, že ide ešte viac, ako o fyzický vzťah. Ide o zblíženie duší, preniknutie do chápania toho druhého. Je v tom túžba, jednak fyzická, ale aj emocionálna a intelektuálna . Carl Jung, ako mladý psychiater je silne priťahovaný ku svojej pacientke. V Sabininom živote sa objavuje silný muž, ktorý ovplyvní jej život a spôsobí, že Sabína si vyberie podobnú životnú cestu ako on a po vyliečení sa stáva psychiatričkou. Veľká časť filmu sa sústreďuje na hlavnú hrdinku Sabínu, na jej pocity, ako veľmi by chcela byť s Jungom, ale súčasne zápasí s tým, aby neublížila jeho manželke. A tak spolu s ňou prežívam všetky strasti a zákutia, ktorými ženská duša musí prejsť, kým si nájde svoju vlastnú podobu a prijme svoju existenciu. Sabína, už vyliečená, má volanie pomáhať malým deťom. Tým, že si sama prešla cez temné stránky svojej osobnosti, chápe aj osudy iných a stáva sa výbornou psychiatričkou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tie temné, skryté stránky našej duše, to odpadisko, kam vyhadzujeme prvky našej osobnosti, ktoré už nechceme, alebo sa bojíme vidieť, je ďalšia oblasť, ktorej sa intenzívne venoval Carl G. Jung. Temné stránky sú v našom podvedomí a zrkadlia sa nám v osobách a ľuďoch okolo nás. Carl Jung celý život zvádzal boj medzi viacerými ženami. Nakoniec pre svoju ženu zadefinoval úlohu matky a pre svoju priateľku, či milenku, úlohu múzy, ktorá ho podľa jeho slov, poháňala v tvorivosti. Tieto vnútorne potreby, či energie mužov sú často veľmi silné. Možno sú hlavnou silou nášho života. V nasledujúcich rokoch vstúpilo do Jungovho života viac múz, či asistentiek a jeho žena, hoci nerada, sa s tým nejako vyrovnala. Hľadanie blízkej duše, v emocionálnej, či intelektuálnej rovine nás sprevádza životom. Chceme byť prepojení s inými, chceme rozumieť svetu blízkych ľudí, ruzumieť ich názorom. A neraz je to späté, či prepojené so sexuálnou atrakciou. A tak je tento film pre mňa výzvou. Snažím sa rozumieť mužom okolo mňa, ich nekonečnej túžbe po spojení so ženami...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Akosi sa mi stalo, že v posledných rokoch sú okolo mňa najmä silní, dominantní muži, s vyhranenými názormi a požiadavkami. Mnohí z nich mi hovoria, že milujú ženy a nevedia sa ich vzdať, a nové ženy ich stále a stále znovu priťahujú. A je to naozaj tak. Títo muži si nič nepredstierajú, či nezastierajú. Ich hlavnou motivačnou silou je energia a sexualita žien. Túto silu v ďalšom využívajú v svojej práci, projektoch, tvorivosti....Mojou úlohou tu nie je kritizovať, čo je morálne a čo nie....ja som tu iba divák, presne tak ako pri pozeraní filmu o C.G. Jungovi. Mojou snahou je pochopiť mužskú dušu, jeho večnú túžbu po kráse, nežnosti, múdrosti, ochrane....Už nerobím žiadne súdy, nekladiem si žiadne požiadavky...Iba pozerám na život, na jeho tvárnosť a premenlivosť a verím, že nech sa nám deje čokoľvek, nech prechádzame cez akékoľvek skúšky, bude to pre naše lepšie pochopenie a poznanie....

Vplyv učenia a chápania ľudskej psychiky ako ho podáva C. G. Jung načiera hlboko do ľudskej bytosti. Jeho učenie je tu stále s nami, rovnako silné a prítomné. Zo studne poznania k nám prichádzajú jeho postrehy a jeho hlboká snaha, dostať sa hlbšie k pochopeniu duše, rozumieť dejinám a rozumieť osudu. Aj ja som mu dnes vďačná, že s jeho pomocou sa vynoril jeden tieň môjho života, ktorý môžem nechať odísť. Nie je viac potrebný. A ja sa na svojej "tieňovej ceste poznaním" môžem pohnúť opäť ďalej. A vítať nové tiene, nové hry a nové skúsenosti života.

S povolením autora Martesa Moona.
S povolením autora Martesa Moona. 
Fantázia, Martes Moon. S láskavým povolením autora.
Fantázia, Martes Moon. S láskavým povolením autora. 
Stanka tara Uhrinová

Stanka tara Uhrinová

Bloger 
  • Počet článkov:  92
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Život ma priviedol k tomu, že spoznávam ludi, a cez nich aj seba. Cestujem, píšem, zaujímam sa o ezoteriku, prírodu, šamanov a sily, ktoré hýbu našim životom. Zaujímam sa tiež o masáže, terapie a prírodné liečivá a vitamíny, ktoré pomáhajú ľudom udržiavať si rovnováhu organizmu. Priviedlo ma to k ríši rastlín tentoraz pod vedením šamanov v peruánskej Pucallpe. Rastliny majú pre nás neuveriteľne liečivé a detoxikačné účinky a postupne sa stali súčasťou môjho života. Mojim hlavným záujmom je dosiahnutie zdravie a pohody, radosti a pocitu prirodzeného šťastia a naozaj verím, ze rastliny nám v tomto úsilí pomáhajú. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu