reklama

Šamanka z Káthmandú.

K poznaniu základných zákonov vesmíru som neprišiel svojim racionálnym vedomím -- ( Albert Einstein).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Vstupujem do miestnosti, kde je už aspoň desať ľudi. Všetci tu ticho sedia v posvätnom očakávaní niečoho nezvyčajného, čo sa má práve udiať a oslobodiť ich od ich trápení. Ľudia sa v tichosti poposúvali na sedadlách, aby spravili miesto mne a mojej kamarátke, jediným dvom Europankám v miestnosti. Šamanka je impozatná osoba, zjavne uznávaná príchodiacimi a je z nej cítiť značnú autoritu. Keď sme vstúpili, krátko nám kývla hlavou, bez toho, aby sa dala vyrušiť zo svojho tranzu. Šamanka je ponorená do svojho vlastného meditačného stavu, sprevádzaného mrmlaním a odriekaním mantier. Slová mantier sa opakujú stále dookola, raz ich šamanka vyslovuje šeptom a potom hlasnejšie. A pri tom vníma i čo sa deje v miestnosti ako aj príchody nových návštevníkov. Sem tam na niekoho kývne hlavou a vyzve ho, aby pristúpil pred ňu dopredu. Každého si vypočuje, spýta sa niekoľko otázok a potom sa ponorí do svojho vnútra a vlastného tranzu. Z času na čas odrieka mantry silným hlasom, či takmer kričí. S každým klientom sa porozpráva, povie mu niečo k jeho problému, pomaže človeka po hlave, prípadne pobúcha ho po pleciach či čele, niektorým dá vypiť nejakú tekutinu či čaj. Niektorým naordinuje nejaké bylinky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K meditáciám, jóge a duchovnu patria aj šamani, či liečitelia. A keďže ma tieto oblasti zaujímajú, bolo pre mňa len prirodzené, že som sa v Káthmandú ubytovala v budhistickom ášrame v časti mesta nazývaného Kopan, ktorý je blízko posvätného miesta v Bodhanate. Dva dni pred návratom do Európy som tu stretla ďalšiu Európanku, Nemku, ktorá mi porozprávala o miestnej šamanke, ku ktorej sme sa spoločne vydali. Táto pani sa mi zdôverila, že šamanku navštevuje už niekoľko týždňov a lieči si u nej problémy so spánkom a depresívnymi snami. Nepríjemné sny sa jej vracali počas nocí už niekoľko rokov. Samozrejme som si nedala ujsť príležitosť a poprosila som ju, aby ma vzala na druhý deň so sebou. A tak sme tam teraz boli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Slovo "Šaman" znamená "ten, kto vie". Stará šamanka v miestnosti naozaj niečo o nás vie. Má schopnosť vycítiť, či precítiť naše bôle a nejakým spôsobom nás usmerniť, či nasmerovať. Bolo to jedno z mojich prvých stretnutí so šamanmi a neskôr som sa s nimi stretla ešte viackrát. Pochopila som, že sú medzi nami ľudia, ktorí majú širšie vnímanie skutočnosti. Občas nám vedia niečo poradiť, čosi čo upokojí našu dušu, alebo nám ukáže stránky života, ktoré sme dovtedy nepoznali, či nevenovali im našu pozornosť.

Šamanizmus vychádza z prepojenia človek - príroda. Základom šamanizmu je šamanské cestovanie do alternatívnych realít, ktoré v bdelom živote nie sme zvyknutí vnímať. Šamanovi však bola daná schopnosť kontaktovať sa vesmírnymi silami, a tým aj možnosť nazrieť do nášho vnútra. Šaman sa nesnaží byť kňazom, či niekým, kto nám dáva návody ako žiť. Ľudia k nemu chodia kvôli liečeniu, či už na fyzickej alebo psychickej úrovni, myslím, však, že oveľa viac ľudí tam chodí pre to druhé, pre liečenie svojej duše. Návštevníci využívajú schopnosti šamana ako psychologickú poradňu a pokiaľ uveria či stotožnia sa s radami šamana, majú výraznú šancu na vyliečenie či zmiernenie bolesti. Samotné liečenie už prebieha samo, cez vlastné JA, a to nás môže nabádať k tomu, aby sme zmenili niečo v našom správaní, či postojoch. V každom prípade si myslím, že atmosféra u šamanky je upokojujúca, s istou dávkou mysticizmu, dodávajúca nám dôveru. Celková atmosféra stimuluje vieru v naše podvedomie a naše vlastné sily.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samotná cesta ku šamanke v Bodhanate bola predprípravou k vlastnému stretnutiu. Viedli sme s mojou známou debatu o živote, zdraví, budhizme a čo nás vedie po týchto tajomných cestách. Boli sme ponorené do vlastného sveta myšlienok, zmýšľaní a náhľadov. Okolo nás existovala len výmena našich slov, názorov, sprostredkovanie pocitov medzi nami. Sprostredkovali sme jedna druhej svoj vlastný svet ako ho cítime, vnímame. Všetko ostatné, ruch ulice, okoloidúci, stromy, ľudia naokolo, domy a celková nálada v meste sa zmenili len na kulisu, či tapetu k našim pocitom. Prostredie sa dostalo do pozadia, tvorilo to len atmosféru k nášmu rozhovoru. Prekvapilo ma, že moja známa brala postoj k budhizmu veľmi vážne. Vystriedala jedno náboženstvo za iné, lebo potrebovala oporu v svojom živote, považovala kresťanstvo za zväzujúce a hľadala náhradu. Rozvod s manželom spôsobil, že jej život ju posunul do inej reality. Nebola sama, stále sa ešte starala o dvoch dospievajúcich synov a snažila sa vyrovnať s rozpadom rodiny, ktorý prebehol pred viacerými rokmi. Povedala, že hlavným dôvodom, prečo navštevuje šamanku sú nočné mory. Tieto u nej začali, keď prežívala depresívne stavy súvisiace s rozpadom rodiny a nevedela sa ich zbaviť ani po viacerých rokoch. Vyskúšala rôzne metódy, relaxačné cvičenia a meditácie, ale mory sa vždy sa k nej opäť vracali, prebúdzala sa uprostred noci spotená, plná úzkosti a trápili ju rôzne hrôzostrašné stavy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri našej návšteve šamanka nejakým šiestym zmyslom vycítila naše starosti, naše mentálne obmedzenia, či bariéry, ktoré nie sme schopní v živote prekonať. Snáď vytvorila určitý potenciál, či priestor pre energie, aby sa táto bariéra dala v našom správaní odstrániť. Samozrejme, že bude hlavne na nás ako si s týmito obmedzeniami, ci bariérou v ďalšom poradíme.

Šamani veria, že všetko v prírode má svoju dušu, ktorá môže komunikovať s inými dušami alebo duchmi. Ľudia, zvieratá, rastliny, kamene alebo aj voda majú svoje duše. Šaman je osoba, ktorá sa dokáže na tieto duše nakontaktovať a následne s nimi aj komunikovať, hlavne za účelom výkladu reality a za účelom liečenia, čiže šaman zastáva funkciu poradcu a liečiteľa.

Šamanka mojej priateľke odporučila prísť ešte niekoľkokrát. Mne konkrétne povedala, že mám starosti buď s nejakými negatívnymi ľudmi, alebo nepriaznivými energiami vo svojom živote, ktoré je ťažké uvoľniť. Pozerajúc sa naspäť na toto obdobie, naozaj ma vtedy prenasledovala smola za smolou a potrebovalo to u mňa čas, kým sa mi život dostal do normálu.

My, ľudia zo západu, máme vo zvyku isť sa porozprávať či vyspovedať svojmu psychológovi, a potom sa s dôverou utiekame k liekom či tabletkám, ktoré nám naši múdri predpíšu. Na východe je to podobne. Ľudia sa chodia vyplakať či posťažovať ku svojim múdrym – k šamanom - a potom s dôverou používajú medicínu, ktorú im tento alebo táto naordinuje. Pritom je zaujímavé, že chemikálie nachádzajúce sa v tabletkách, sú často veľmi podobné tým, ktoré pochádzajú z prírodných látok, len s tým rozdielom, že tie druhé sú nášmu telu bližšie a majú menej vedľajších účinkov.

Obrázok blogu

Po stretnutí so šamankou sa túlam po uliciach Bodhanatu a pozerám do tvárí ľudí. Život tohto mestečka sa mi odvíja priamo pred očami. Ľudia sa stretávajú, kráčajú spolu okolo stupy, vymieňajú si slová o svojich ľudských bôľoch. A potom prichádza večer.

Majestátne hviezdy mi svietia na cestu, posielajúc pozdrav z nebeských diaľok. Nad hlavou rozpoznávam Veľký voz, dnes jasne viditeľný, poskladaný zo žiariacich hviezdičiek. Rozmýšľam o záhadných slovách starej šamanky, o energiách a tajomných silách ovplyvňujúcich naše životy. Naozaj videla na dno mojej duše? Naozaj vie viac ako iní o tajoch našich vnútorných zákutí? Možno naozaj pozná spôsob ako rozpoznať taje vesmíru a súčasne nazrieť do hlbín našej duše, ktoré sú oboje veľkou záhadou. Pozerám sa hore na oblohu, a obdivujem nekonečnosť Vesmíru. A vidím tam aj kúsok seba zrkadliť sa vo veľkých diaľavách.

Stanka tara Uhrinová

Stanka tara Uhrinová

Bloger 
  • Počet článkov:  92
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Život ma priviedol k tomu, že spoznávam ludi, a cez nich aj seba. Cestujem, píšem, zaujímam sa o ezoteriku, prírodu, šamanov a sily, ktoré hýbu našim životom. Zaujímam sa tiež o masáže, terapie a prírodné liečivá a vitamíny, ktoré pomáhajú ľudom udržiavať si rovnováhu organizmu. Priviedlo ma to k ríši rastlín tentoraz pod vedením šamanov v peruánskej Pucallpe. Rastliny majú pre nás neuveriteľne liečivé a detoxikačné účinky a postupne sa stali súčasťou môjho života. Mojim hlavným záujmom je dosiahnutie zdravie a pohody, radosti a pocitu prirodzeného šťastia a naozaj verím, ze rastliny nám v tomto úsilí pomáhajú. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu