reklama

Ako ma život nasmeroval k meditáciám. II.

O, Bože! I keby ma zatvorili do orechovej škrupinky, bol by som schopný považovať sa za pána nekonečného priestoru...(Shakespeare, Hamlet, 2.dejstvo)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Po dokončení prvej časti článku o meditáciách som dostala dobrú otázku prečo píšem práve o tomto? Meditáciu považujem za cestu ako sa dostať ďalej, ako ísť úplne do centra svojho vnútra - a súčasne do vesmíru, lebo deje vo vnútri nás a vo vesmíre sa navzájom prekrývajú, odrážajú, zrkadlia. Do svojho centra sa môžme dostať aj inými cestami, napríklad cez psychedeliku, šamanizmus, hudbu, jogu, zážitky na prahu smrti - ale meditácia sa dá najlepšie usmerniť, je nenásilná, môžme sa jej poddať a plne ju prežiť. Nehovorím, že nie je aj bolestivá, môže byť aj ťažká, náročná, plná ťažkostí a vyrovnávania sa s emóciami, pocitmi. Často závisí od toho, s čím sa vo svojom vnútri potrebujeme vysporiadať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Meditácia nefunguje okamžite a už vôbec nie na naše prianie. Vyžaduje si trpezlivosť, sústredenosť, ochotu prechádzať cez viaceré fázy a dopriať si dostatok času. Trocha dlhšie trvá, kým sa ľudia uvoľnia a do meditácie skutočne ponoria, ale raz, keď prekonáme naše body rezistencie, pomôže nám to v celom živote - v koncentrácii, sústredenosti, radosti, uvoľnení sa od strachu a starých návykov a spôsobov uvažovania. Je to možno najúžasnejšia metóda na svete, ktorú má ľudstvo k dispozícii už cele tisícročia. Umožňuje nám nazrieť do studnice ľudského vedomia, poznania všetkých ľudí, aj toho čo bolo a čiastočne aj toho, čo bude. Ja tiež nie som ešte v tomto bode poznania, len sem-tam mám záblesky niečoho silného. Všetci sme na ceste za niečím úžasným, a občas sa nám na tejto ceste objavia nové úsvity, nepoznané možnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Žijeme v dobe, keď sa ľudstvu otvárajú nové dvere poznania – možno len staro-nové, lebo niektoré kmene a národy tieto poznatky nikdy nestratili. Postupne sa nám otvárajú nové kanály poznania, možno sme len doteraz nevedeli, ako ich nájsť, ako sa uvoľniť, viacej sa otvoriť. Je doba, keď otvárame svoje sklenené domy, domy, ktoré sme mali dlho uzamknuté. Je na čase trocha ich prevetrať, dovnútra vpustiť svetlo.

Meditácie. Pôsobenie meditácie na myseľ a telo.

Keď sa mi pred pár rokmi zrútil celý svet, ako som ho v tej dobe poznala, vytýčila som si ako ciel svojej ďalšej cesty ‘POZNANIE. Toto pre mňa znamenalo, skúmanie sveta okolo seba, svojich pocitov, svojich poznatkov. A v neposlednej rade skúmanie mojich reakcii ako aj reakcií ľudí okolo mňa. Nakoniec ma to priviedlo k vipassana meditáciám. Je mi jasné, že v tejto oblasti som stále len začiatočník. Mám za sebou už niekoľko 10-dňových vipassana sedení a zisťujem, že mi to vyhovuje, hoci je to poznanie ťažšou cestou. Môj komentár po prvom 10-dňovom sedení bol, že je to ako vojenský tábor a nepriala by som ho ani svojmu úhlavnému nepriateľovi. A predsa sa veľa vecí vo mne vyriešilo. Po niekoľkodňových bolestiach chrbtice, keď som išla takmer odpadnúť pri každom sedení, prišla nesmierna úľava. Táto ma zbavila nekonečného smútku, ťažoby a nočných mor, spôsobených rozpadom mojej rodiny. Vtedy som ešte nedokázala celkom odpustiť … Ale aj toto prišlo neskôr.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Vipassana meditácie.

Vipassana meditácie sú veľmi jednoduché a nevyžadujú žiadnu prácu s fantáziou či predstavivosťou. Podobne to platí o Zen meditáciach, s ktorými však mám osobne menej skúseností.

Vipassana v preklade znamená - vhľad, alebo vidieť veci ako naozaj sú. Pretože naša myseľ si často vytvára ilúzie a výhovorky, a tak často vidíme dianie okolo seba veľmi selektívne.

Vipassana meditácie sa zakladajú len na pozorovaní dychu a pocitov tela. Táto metóda sa považuje za pôvodnú techniku, ako bola učená Gautamom Budhom pred 2500 rokmi v Indii. V priebehu storočí v Indii takmer celkom zanikla, až bola znova oživená v Barme a odtiaľ sa opäť rozšírila po svete, najmä zásluhou pána Goenku. Tu popíšem vipassana meditácie ako som ich robila pod vedením meditačnej školy pána Goenku. Goenka bol pôvodom Ind žijúci v Barme, skonal v septembri roku 2013. Goenka bol úspešný podnikateľ, ale od mladého veku trpel silnými migrénami, až sa jedného dňa dostal ku učiteľovi vipassany, pánu Say U Ba Khinovi, ktorý Goenkov život ovplyvnil natoľko, že pán Goenka vybudoval meditačné centrá po celom svete. Treba si vážiť, že sú bezplatné, vedené len na základe dobrovoľného príspevku. Vipassanu som robila aj pod vedením iných inštruktorov, ale Goenkova škola je vedená veľmi profesionálne. Základný kurz pozostáva z 10 dní v meditačnom centre. Metóda bola popísaná mnohými ďalším ľuďmi, takže ja sa sústredím najmä na moje vlastné skúsenosti a zážitky, ktoré mi táto metóda umožnila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvé tri dni z desiatich, teda tretinu času sa venujeme získaniu sústredenia a koncentrácie. Pozorujeme len svoj dych v mieste ako vstupuje do nosa a pozorujeme aké pocity to v nás vzbudzuje práve na tejto malej časti – tesne pod nosom – zaujíma nás všetko, čo sa týka pocitov na tomto centimetri štvorcovom – či cítime chlad, teplo, šteklenie, prúdenie vzduchu, jeho rýchlosť, potenie. Núti to myseľ koncentrovať sa na veľmi malú časť tela. A núti nás to koncentrovať sa len na jeden úkon – pozorovanie. Tým potlačíme do úzadia obvyklé prelietanie mysle z minulosti do budúcnosti. Svoju myseľ donútime byť ostrou ako skalpel a konečne robiť to čo od nej očakávame – zostať v prítomnom okamihu. A keďže nemáme iné vonkajšie rozptýlenie, prinútime ju vnímať pocity.

V druhej časti meditácie sa snažíme všetky pocity vnímať na celom tele. Postupne presúvame pozornosť pozdĺž celého tela, takže sa nevynechá nič, žiadna časť, žiaden orgán. Začne sa tak ako v bežných relaxačných technikách pri uvoľňovaní tela a prejde sa celým telom od hlavy až po päty. Toto pokračuje celý čas - uvedomovanie si pocitov tela. Až príde chvíľa, že tieto pocity vnímame jedným vnemom, na jedno nadýchnutie. V jednom okamihu cítim pocity od hlavy až po päty a rozprúdi to prúdy energie, ktoré objímajú, zaplavujú celé telo. V tomto prúde pocitov sa často zjavia skutočnosti, ktoré nám neboli jasné, vyplavia sa staré nánosy, nespracované pocity a odplavia nepotrebné emócie.

Prvá 10-dňová meditácia mi pomohla so smútkom a s prijatím odlúčenia. Počas meditácie som prežívala obrovské bolesti a tlaky v strednej časti chrbtice. Úľava prišla až posledné dva dni pred koncom sústredenia. Najväčšia úľava prišla v spánku. Vo sne som cítila buchot svojho srdca, ako ku svojmu ex už necítim nenávisť, len lásku. Bol to len pocit, len sen. V tomto období mal tento pocit veľmi ďaleko od môjho racionálneho ponímania nášho (ex) vzťahu. Na ďalší deň prišla úľava v strednej časti chrbta, bolesť sa sama od seba rozplynula a od vtedy sa už nevrátila. Neviete si predstaviť tú úľavu po mnohých rokoch sa zbaviť všetkých bolestí chrbtice. Všetko odišlo, všetky moje staré mindráky. Tak tomuto sa hovorí rozpustenie karmy. Takmer ako zázrak. Dodnes tomu nemôžem plne uveriť!

Potom som prešla ľahšou druhou meditáciou, kde sa striedali obdobia bolesti a eufórie, ale bolo to vcelku fajn, bez väčších drám a nepokojov.

Tretia 10-dňová meditácia (o rok neskôr) bola zase dramatická a bola sprevádzaná neuveriteľnými bolesťami stehenných a holenných kostí. Bolesť pripomínala ako keby mi lámali kosti na mnohé časti. V určitej chvíli sa pridal pocit veľmi vysokej teploty stehennej časti a kolien. Cítila som takú teplotu, že som nevládala udržať dlane na nohách. Vydržala som toľko, koľko sa dalo a potom som stehná uvoľnila a prešla do inej polohy. Súčasťou hry je, že by sme mali vydržať čo najviac bolesti a celú hodinu zostať v jednej nezmenenej polohe. Napriek zmene polohy, si moje nohy „vyžiadali“ poďakovanie. Pohladila som ich a povedala: „Vďaka nožičky, že ste toho toľko vydržali“. Postupne sa uvoľnila aj táto bolesť. Bola spojená s komunikáciou. S ňou sa skončilo moje strnulé jednanie s ľuďmi. Skrátka, od vtedy som spokojnejšia, tam kde som a s kým som. Necítim sa ohrozená, nemám pocit, že by niekto rušil moju intímnu zónu. Viem jednoduchšie otvoriť konverzáciu a viem si trpezlivejšie vypočuť názory iných. ÁNO, tiež sa učím prijať kritiku. Uvoľnenie bolesti v nohách uvoľnilo moje správanie k ľuďom. Znie to divne, ale vo mne to takto fungovalo.

Štvrtá 10 dňová meditácia – prepojenie s energetickými centrami. Po počiatočnom upokojení mysle sa znova vrátili bolesti nôh. Cez nejakú bolesť som si prešla a potom sa to utíšilo. Druhá polovica meditácii (po piatom dni) bola pokojnejšia, moja myseľ vyrovnanejšia a po tele mi prúdili jemné energie. Všetko sa vo mne hojdalo, húpalo. Stav so zatvorenými očami pri pripomínal šíro-šíre more, kde som len ja a moja loďka. Vcelku to bolo veľmi príjemné, ale občas sa moja myseľ nudila, čo sa nestávalo v minulosti počas dní intenzívnej bolesti. Moja myseľ si začala vytvárať rôzne obrazce, tvary, ktoré sa občas veľkou rýchlosťou šírili mysľou, občas vytvárala dúhu, či biele svetlá, či fantastické vzorce. V určitom okamihu ma napadlo, či nebláznim, lebo biele záblesky svetla boli veľmi intenzívne. V ten deň som odchádzala z meditačnej miestnosti so závratmi a horko-ťažko som videla na cestu. Navyše sa mi hlavou prehnali všetky ľudské emócie, nápady a biznis plány. V prvej časti kurzu som mala niekoľko búrlivých snov s túžbou po láskaní a nehe. Po prebudení ma fascinoval sen, kde som vedela, že som v ňom bola so zadaným mužom a intenzívne som prežívala aj bolesť jeho partnerky nad neverou. Toto sa mi opäť vynorilo pri meditácii, ale teraz už s predsavzatím, že akýkoľvek vzťah je pre mňa možný iba bez rozbíjania iných partnerstiev. Toto poznanie mi prinieslo úľavu, lebo som vedela, že nespôsobím žiadnej bytosti zbytočnú bolesť.

V ďalšej fáze som mala potrebu pohladiť si vlastné telo, nakrémovať ruky, a dotýkať sa a masírovať energetické miesta a čakry, najmä solar plexus, srdce, štítnu žľazu a tretie oko. Presne si pamätám, kedy sa to vynorilo: na 8-9 deň meditácii sme sa mali ponoriť hlbšie a prežívať pocity nielen na povrchu tela, ale predstaviť si, čo cítime v našom vnútri a ako cítime jednotlivé orgány. Vtedy sa vynorila potreba mať pozitívny vzťah ku vlastnému telu. Telo a myseľ sú navzájom prepojené a oboje si vyžadujú starostlivosť. Takže sa musím učiť k láske svojmu telu a dať mu všetko čo potrebuje.

Prekrvenie energetických bodov malo u mňa veľmi silný vplyv na následné meditačné sedenia. Všetky pocity, víry, toky energii sa neskutočne urýchlili. Sprevádzala ich pohoda mysle a ľahkosť tela. A nasledovalo porozumenie a splynutie s ostatnými. Všetky negatívne myšlienky boli pre túto chvíľu vymazané. Neexistovala závisť, neprajnosť, zlosť, netolerancia. Všetkým som želala len to najlepšie. V tejto chvíli bol v mojom srdci raj. 

Prešlo zase trocha času a ja si uvedomujem, že meditácie majú vplyv nielen ma moju pohodu, ale aj na moje rozhodnutia. Sled udalostí a dianí nás často núti prijať dáke rozhodnutia, niekedy rýchlejšie ako sme na to pripravení. Často nepomôže ani porada s blízkymi a známymi. Jednoznačné rozhodnutie neprichádza. Pozerám na veci z jednej aj druhej strany, ráno mám trocha optimistickejší prístup a cez deň pribudnú pochybnosti....Vtedy je najlepšie zahĺbiť sa do meditácie. Riešenie neprichádza na zavolanie. Nie, nie vždy je hneď všetko vyriešené, ale niekedy sa objaví nový aspekt, nový uhol pohľadu a ten umožní pohnúť sa dopredu...

Naše racionálne „JA“ často nevie, čo si vybrať z ponuky riešení. Dokonca je zaskočené, keď dostáva niečo, čo si prialo, či dokonca samo programovalo. Poviem príklad – prajem si doriešiť niečo s priateľom a ten neodpovedá. Nakoniec príde s uspokojivým návrhom, ale uplynul dáky čas a riešenie ma v podstate už nezaujíma. Čiže čas nám niekedy dopraje prísť k optimálnemu riešeniu. V iných prípadoch sa treba rozhodnúť hneď a vtedy je dobré načúvať svojmu podvedomiu...O tom nabudúce.

Buďme šťastní. TARA.

Stanka tara Uhrinová

Stanka tara Uhrinová

Bloger 
  • Počet článkov:  92
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Život ma priviedol k tomu, že spoznávam ludi, a cez nich aj seba. Cestujem, píšem, zaujímam sa o ezoteriku, prírodu, šamanov a sily, ktoré hýbu našim životom. Zaujímam sa tiež o masáže, terapie a prírodné liečivá a vitamíny, ktoré pomáhajú ľudom udržiavať si rovnováhu organizmu. Priviedlo ma to k ríši rastlín tentoraz pod vedením šamanov v peruánskej Pucallpe. Rastliny majú pre nás neuveriteľne liečivé a detoxikačné účinky a postupne sa stali súčasťou môjho života. Mojim hlavným záujmom je dosiahnutie zdravie a pohody, radosti a pocitu prirodzeného šťastia a naozaj verím, ze rastliny nám v tomto úsilí pomáhajú. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu