S detoxom to vôbec nie je ľahké.

Autor: Stanka tara Uhrinová | 8.5.2016 o 10:43 | Karma článku: 3,14 | Prečítané:  856x

Z času na čas nás to vedie k tomu, že spravíme niečo pre svoje telo a keď som ako inšpiráciu dostala knihu od kamošky s názvom One Spirit Medicine rozhodla som sa detox vyskúšať. Pripájam vlastnú skúsenosť.

Netrúfam si názov presne preložiť, ale voľný preklad by mohol byť Medicína ducha od A.Villolda. Jedná sa o prístup využívaný domorodcami z Ánd a severnej Ameriky. Villoldo svoj prístup navyše prepája s najnovšími poznatkami o strave a fungovaní tela.

Villaldo ponúka pri liečení prepojenie mysle a tela a a ukazuje na tradičné spôsoby, ktoré môžu viesť k pohode a harmónii života. A tak ma táto knižka naladila nato, aby som vyskúšala sedem dňový detox. Hlavnou motiváciou nebolo ani tak zníženie váhy – to sa mi takmer nikdy nepodarí v časovom horizonte jedného týždňa, skôr som cítila potrebu zmeniť spôsob stravovania a upraviť svoju stravu dlhodobo, tak aby som sa zbavila niektorých zabehnutých návykov. Jedným z nich je moja láska pre sladké veci. Nemusí ich byť veľa, ale milujem zjesť niečo sladké po jedle. A taktiež som mala pocit, že mám v jedálničku veľa múčnych výrobkov, ako chlieb, či pasta. V Anglicku sa nevenuje veľká pozornosť obedom, a tak to u mňa väčšinou skončilo nejakým sendvičom so syrom, alebo šunkou.

Hlavnou myšlienkou detoxu je vysadiť všetky nevhodné potraviny  (minimálne počas detoxu) – ako sú cukry, sladidlá, obilniny, alkohol, mliečne výrobky. Moja strava počas detoxu spočívala zo zeleniny, šalátov a zeleninových polievok, tofu, vajíčka a k tomu boli pridané orechy a semienka- rôzneho typu, nie veľa, okolo 30 g denne.  Orechy som vyberala rôzneho typu cez brazílske, vlašské, mandle, ďalej slnečnicové semienka. V strave sa odporúča brokolica, kapusta, kel a hlavne avokádo, ktoré obsahuje snáď všetky výživné zložky včítane tukov.

Jedlá som zredukovala na tri denne, prikladám ilustráciu, ale v podstate to boli variácie na šaláty a polievky. Len vegetariánske jedlá, žiadne mäso.

RAŇAJKY: 1 vajce z voľného chovu uvarené natvrdo, alebo v mikrovlnke, šalát. Trocha jogurtu s ovocím.

OBED: veľký šalát, s uhorkou, rajčinami, avokádom, 70 g marinádového tofu, trocha nastrúhaného syra.

VEČERA: polievka zo šošovice, čínskej kapusty  a brokolice. Bez zápražky s trochou olivového oleja.

Takýto jedálniček s menšími variáciami som konzumovala počas štyroch dní, posledné tri dni som si ponechala úplne bez jedla, len s čajom a vodou.

Prvé štyri dni boli v pohode, najhorší bol záver, tri dni bez jedla. V predposledný deň som cítila veľkú únavu a tak som si do čaju dala trocha mlieka. Únava sa ešte znásobila posledný deň a tak som znova neodolala malej troche mlieka v čaji. Posledný deň detoxu som mala nejaké vybavovanie v meste a cítila som, ako každý jeden krok je pre mňa záťažou. Poobede som si musela ísť oddýchnuť a pospať. Cítila som totálnu vyčerpanosť. Spánok trocha zregeneroval sily a poobede som bola v stave porobiť pár prác v byte.

Načo je vlastne dobré takéto trápenie sa, či vyburcovanie organizmu? Jednak z času na čas potrebujeme vypláchnuť toxíny. A jednak nám to pomôže reštartovať naše návyky, spôsoby ako trávime deň. Skrátka v našom mozgu si vytvoríme ideu zdravšieho života, nabudí nás to chodiť viacej von, poprípade vrátiť sa do telocvične, vybrať z garáže zaprášený bicykel. Nechať za sebou nepotrebné sladkosti, či pohárik či dva vína. A získať trocha viac kontroly nad tým, čo robíme a ako to robíme.

Niektoré momenty tohto detoxu boli pre mňa naozaj náročné. Občas som mala pocit, že deň je nekonečne dlhý a každá minúta sa ťahá do nekonečna. Svoje dozvuky to malo aj v spánku. Budila som sa zavčasu nad ránom a pamätala som si svoje sny, ktoré mali často negatívny nádych – zmeškala som vlak, niekto sa topil....toto je pravdepodobne tiež súčasť detoxu - vyplavovanie starých nánosov, nepriaznivých udalostí, nepohody, ktorú v detoxe prežívame.

Prínosom bolo posunutie sa do optimistickejšej nálady, pocit, že mám kontrolu nad svojim životom, svojim návykmi ...a v neposlednom rade návrat k zdravšej strave a trocha viacej športu. Farby a chute sú sýtejšie, každá jedna rastlina, šalát, či orech prináša inú intenzívnu chuť. . A najmä pocit, že vnímam život plnšie, prenikavejšie...a možno v pohode s tým, čo sa deje navôkol.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Vojna proti Islamskému štátu už dávno nie je bojom o územie

Región bude krvácať dlhé roky.


Už ste čítali?